vineri, 5 august 2016

Învățămintele mele din clasa a V-a - partea I - Notele

Clasa a V-a este prima când copiii primesc note.

Încă din clasa a IV-a se vorbește cât de dificil e în clasa a V-a când fiecare professor dă note, unii copii se pierd și iau note mici și nu fac față.

Un profesor începe ora cu prezența, care ia 5-10 minute, apoi pune note ascultând copiii timp de alte 20 de minute iar la final vorbește despre noua lecție, dictează copiilor noțiuni noi fără să aibă timp să aprofundeze foarte mult noțiunile.

Eu personal cred că notele se dau, în cea mai mare parte, fără nicio legătură cu nivelul de cunoștințe al elevului și cu foarte multă indulgență. Asta nu ar fi o problemă în sine dacă nu ar avea consecințe nedorite. Eu cred că notele au devenit singurul scop al părinților și al elevilor, au o importanță mai mare decât faptul de a învăța și decât a ști. Un copil care face un efort minim și ia o notă mare se oprește aici, nu mai vrea nimic altceva. Nu are chef să facă un efort mai mare, părintele se declară mulțumit cu nota și asta e tot.

Nu își pune aproape nimeni problema că scopul școlii este să îi învețe pe copii sa fie curioși și să își satisfacă curiozitatea, să își crească nivelul de cunoștințe și să simtă satisfacția pe care o ai atunci când înveți și știi. Nota a ajuns să nu îi mai ajute pe copii să învețe, doar să treacă prin școală ca gâsca prin apă. La finalul școlii contează foarte puțin ce note a avut și foarte mult ce știe.

Altă problemă este faptul că notarea ia mult timp din oră. Timpul respectiv ar putea fi folosit mult mai bine de către profesori pentru aprofundarea lecției de zi, pentru lecții interactive și pentru a arăta copiilor materiale aditionale pentru a înțelege lecția. Una e să dictezi în ora câte tipuri de ghețari există și alta e să le arăți poze cu acei ghețari, una e să enumeri la dictare din ce e formată scoarța terestră și alta e să le arăți poze și filme atragătoare cu asta.

Sistemul de acum este foarte apropiat cu ce se întâmpla pe vremea când eram eu la scoală, cu niște diferențe majore. Ora era la fel împărțită între prezență, notare și lecția nouă în care profesorul dictează și noi scriem ca să avem ce memora acasă. Dar notele se dădeau pe bune, dădeam cel putin 2 lucrări la care trebuia să știi să reproduci lecția ca să iei 10. Am avut un profesor de istorie care mai întâi întreba ce credem noi că e cauza evenimentului istoric de care povestea, nici nu insista pentru că de obicei nu răspundea nimeni de teamă să nu spună vreo prostie.

Acum totul se vrea la fel dar este mult diluat. Notele mari se dau ușor și nu oferă niciun fel de motivație copiilor să învețe. Lecția se dictează și acum dar nici vorbă să fie memorată pentru o notă mare.

Eu aș schimba sistemul complet. Mai întâi aș propune ca ora să fie dedicată exclusiv predării, mai întâi repetării noțiunilor din lecția anterioară și apoi adăugare de noțiuni noi, cât mai interactiv. Copiii să învețe în oră cât mai mult pentru că oricum acasă nu o vor face. Pentru note se pot da teste grilă standard o data sau de două ori pe semestru și cu focus pe a gândi nu neapărat pe cunoștințe replicate cuvânt cu cuvânt. Aș elimina calculul mediei de la liceu pe baza notelor din gimnaziu și aș reintroduce examenul de admitere la liceu, in funcție de profilul liceului.

Și plecând de la asta un pedagog bun poate construi și poate readuce curiozitatea și satisfacția pe care ți-o dă un lucru făcut bine înapoi la ore, și pentru el ca pedagog dar mai ales pentru copii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu